Nedávno jsem si (ačkoliv na to nemám čas) prohlédl desítky čajových e-shopů a navštívil několik specializovaných obchodů s čajem a bylinami. Ani mě nepřekvapilo co se v nich a jak prodává (nebo nabízí), jakým způsobem a jak je zákazník mnohdy (možná i cíleně) klamán:
1. čaj je prodáván bez informací – jednovětný popis čaje bez podrobností nikomu nic neřekne, dokonce i název čaje může být zkomolený, smyšlený a pouze obchodní a nelze se podle něj bezpečně orientovat, pro obchodníka to je velmi výhodné, může za název schovat cokoliv a již předem počítá s tím, že se spotřebitel stejně nevyzná; profesionální prodejci uvádějí k čajům maximum věrohodně dosažitelných informací (při faktickém prodeji je pak samozřejmostí označení čaje etiketou dle požadavků platné české legislativy)...
doporučení: čaj bez informací jednoduše nekupujte, je vám totiž nabízen pověstný „zajíc v pytli“; mezi základní informace patří: název čaje, země původu, klasifikace dle české legislativy (zákon o potravinách), hmotnost netto (včetně odchylky hmotnosti), minimální trvanlivost, srozumitelný popis čaje, doporučení k přípravě, na webu vyobrazení čaje apod.
2. u čaje není uveden rok výroby – prodávat čaj bez informace o roku jeho výroby je jako nabízet sběrateli minerálů pěkný kámen bez data sběru..., má automaticky daleko nižší sběratelskou hodnotu (a hodnotu i faktickou, vyjádřitelnou penězi), čaj bez datumů je „no name“ krabicové víno ze supermarketu, ... a měl by mít i odpovídající cenu; zejména u čajů, jež rychle stárnou (zelené čaje, dárdžilingy) nebo jsou naopak určeny k delšímu skladování (archivování – oolongy, tmavé čaje a čaje Pu-erh) je datum nesmírně důležitý; kromě roku výroby požadujte i údaj o trvanlivosti čaje a jeho expiraci, zde je mnohý obchodník na tenkém ledě, zvláště pokud přeprodává cizí zboží a informace o výrobě, skladování, faktické trvanlivosti a minimální trvanlivosti od svého dodavatele nemá a nedostane...
doporučení: kupujte pouze čaje u nichž je znám rok výroby (což je obvykle i rok, kdy byl čaj i sklizen, vyroben a zabalen), u kterého máte uvedenou expiraci (minimální trvanlivost do, spotřebujte do, EXP) a u kterého si pak můžete dovodit faktickou trvanlivost po jeho nákupu; mějte na paměti, že čaj má daný „životní cyklus" (byl vyroben, zabalen, skladován, prodáván velkoobchodně, skladován a prodáván maloobchodně, koupen a skladován, postupně spotřebován) a vaše koupě se nachází někde na jeho konci. Je dobré vědět v jakém momentu "životního cyklu" se s koupeným čajem nacházíte.
3. prodej čaje a vlastní zboží nesplňuje základní podmínky prodeje – čaj postrádá etiketu, balení je podivné, chybí účet, zboží je nevalné jakosti, zboží je divné (staré, vlhké, podivné vůně aj. netypických projevů), e-shop nemá obchodní podmínky, reklamační řád, není garantováno vrácení ceny a možnost vrácení zboží, na prodejce není kontakt (kompletní spojení včetně adresy, e-mailu, telefonu, IČ apod.)...
doporučení: honem jinam a navždy (= smazat odkaz, vyhodit kontakty, doporučit všem známým aby zde nenakupovali, poslat podnět na ČOI, SZPI či jiné kompetentní kontrolní orgány atp.).
4. prodej čaje ve zcela nevhodném prostředí - zakouřené, navoněné a jinak (nejen fakticky ale i energeticky) „pokřivené“ místo je pro čaje zhouba...
doporučení: kupujte čaje jen tam, kde balení OK, prostředí OK nebo balení je takové, že čaj můžete bez problémů vložit do pytle skořice a nic se mu nikdy nestane :-).
Vyhněte se všem prodejcům, e-shopům, shopům a místům, kde se prodává čaj dle výše uvedených zásad. Nákup by totiž mohl znamenat nejen ztrátu času ale především peněz. Takovým prodejcům nejde o zákazníka ale především o „kšeft“. Přeji krásné léto s kvalitními čaji, bylinami a radost z nakupování u poctivých dodavatelů!